onsdag 19. august 2015

Mine forventninger til Irland

Heisann!

Mitt navn er Karianne Gundersen. Jeg er ei 19 år gammel jente som kommer fra et lite sted som heter Jevnaker. Jeg er Helsefagarbeider lærling i Lunner kommune. Her har jeg jobbet et år på Lunner Omsorgssenter.

Alt startet med at jeg sendte en søknad, så ble jeg kaldt inn til intervju kort tid etter. Ikke lenge etterpå fikk jeg beskjed om at jeg fikk mulighet til å reise til utlandet. Tiden fra jeg fikk vite at jeg skulle reise til nå har gått utrolig fort. I dag er det nemlig 11 dager igjen til jeg skal reise til Irland. Her skal jeg tilbringe hele 14 uker av lærlingtiden min. Jeg er veldig takkenemlig for å fått denne muligheten. Helt fra første dag som lærling bestemte jeg meg for at dette er noe jeg vil være med på. Jeg har hørt mye bra om opplegget, og jeg vil antakelig stille sterkere enn andre lærlinger som ikke har hatt en del av lærlingtiden i utlandet.

For de som ikke vet det skal jeg reise med noe som heter Internasjonalt Servicekontor. De gir lærlinger i Hedmark og Oppland muligheten til å ta tre måneder av lærlingtiden i et land i Europa.

Jeg skal reise sammen med 2 gutter. Vi skal bo i en leilighet sammen midt i sentrum av Cork. Det er også 2 jenter som skal reise, men de kommer 2 uker senere. De skal bo litt utenfor byen, og være der i 5 uker. Gleder meg til å bli bedre kjent med alle.

Jeg skal jobbe på Cobh Community Hospital som ligger i havnebyen Cobh, 21 km fra Cork. Sykehjemmet er for langtidspasienter. Her kommer jeg mest sannsynlig til å jobbe med eldreomsorg, demensomsorg, palliativ pleie og eldre som er i sin siste fase av livet. Før jeg begynner å jobbe her skal jeg ha et 2 ukers engelsk kurs på Cork English College.

Jeg tror jeg kommer til å få oppleve masse nytt og spennende. Jeg kommer helt sikkert til å møte noen tøffe utfordringer på veien, men desto flere erfaringer som jeg kan ta med meg hjem. Forhåpentligvis kommer jeg til å bli flinkere i engelsk og kanskje klare å snakke flytende engelsk. På turen tror jeg at jeg kommer til å bli mer selvstendig og få kunnskap som jeg ikke har mulighet til i Norge.

Hjemlengselen etter både venner, kjæreste og familie regner jeg med å få etter hvert, men jeg tror det kommer til å gå bra. Jeg vil ha masse å gjøre og mange å bli kjent med. Det er jo så lett å holde kontakten via skype og facebook. Så kommer jeg helt sikkert til å få besøk av familie, kjæreste og veilederen min fra Norge. Uansett så må jeg tenke at jeg skal være borte i 14 uker, og i Norge skal jeg sikkert være resten av livet mitt.

Jeg håper at jeg sitter igjen med denne opplevelsen resten av livet mitt, som noe positivt selvfølgelig. Gleder meg masse!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar